Aysen Kaptanoglu in haar atelier – Amsterdam (foto Judith Jockel)
Volgens de jury legt haar visuele handschrift een geheel eigen beeldtaal bloot, een confronterend impressionisme. “De esthetiek haalt je naar binnen en eenmaal daar blijf je verbijsterd achter.”
Good bye Mechanic, 2025, acryl op papier, 21 x 30 cm
Aysen Kaptanoglu werkt in verschillende media: papier, doek, keramiek, animatie. Met felle, bijtende en contrasterende kleuren en losse vormen brengt zij alledaagse taferelen, maar ook maatschappelijk onrecht in beeld. In die laatste categorie neemt ze het voornamelijk op voor mensen in onderdrukte posities en legt ze machtsstructuren bloot. De maatschappelijke positie van de vrouw is een veelvoorkomend thema binnen Kaptanoglu’s veelzijdige oeuvre.
The Tale of the Red Ribbon I, 2024, acryl op papier, 25 x 20 cm, Collectie Made van Krimpen (foto Jonathan de Waart)
Net als bij Klein is bij Kaptanoglu de vertaling van het ene medium naar het andere belangrijk. In haar geval heeft elke voorstelling een digitale oorsprong. Vanuit een grote collectie gevonden en geschoten beeld bouwt Kaptanoglu haar composities op in een beeldbewerkingsprogramma. Ze legt beeldmateriaal over elkaar totdat het beeld ‘klopt’, en brengt het dan met acrylverf over op papier of doek.
Regelmatig fotografeert ze het schilderwerk om er vervolgens weer digitaal op door te werken. Zo ontstaat een dialoog tussen handwerk en digitale beeldbewerking.
Grandmas’ Night In, 2024, acryl op papier, 38 x 46,5 cm, particuliere collectie
CV
Aysen Kaptanoglu studeerde Italiaanse en Engelse taal en literatuur aan de Universiteit van Istanboel voordat ze haar kunstopleiding deed aan de Wackers Academie en de Rijksakademie in Amsterdam.
Ze nam deel aan verschillende groepstentoonstellingen in Nederlandse musea en galeries, waaronder recentelijk in Stedelijk Museum Schiedam.
Mothering, 2025, acryl op papier, 35 x 25 cm (foto Jonathan de Waart)