Portret Natasja Kensmil door Cuny Jansen

 

Kunsthistorische beelden en iconografische tradities vormen een belangrijk referentiekader in het werk van Kensmil. Zij schildert in donkere kleuren en wisselt de olieverf af met bijna droge, regelmatige kwaststreken en dikke turbulente lagen.

 

Natasja Kensmil, Tsar (2006), olieverf op doek, 200 x 200 cm (particuliere collectie), foto’s individuele werken en overzichten: Peter Cox

 

In haar schilderijen zie je verfdruppels, vet aangezette structuren en soms ook het rauwe doek. De dynamiek van haar penseelstreek zet het schilderij in beweging. Voor- en achtergrond worden door deze werkwijze één geheel.

 

Overzicht ‘a poison tree’ (2021), KAdE Amersfoort

 

Schilderen is voor Kensmil een manier om kritisch naar het verleden en naar de geschiedschrijving te kijken. Gefascineerd door het verborgene en raadselachtige, ontrafelt ze al schilderend de mythes en clichés rondom de thema’s macht, onderdrukking, oorlog en verlies.

 

Salò (Les Fleurs du Mal), 2023, olieverf op doek, 120 x 100 cm, particuliere collectie

 

“Haar schilderijen brengen een nieuwe, kritische laag aan in ons collectieve geheugen, waarmee zij onze vastgeklonken beeldvorming uitdaagt en een andere richting opstuurt.”

Marlene Dumas zei over het werk van Natasja Kensmil: “Natasja paints silence with noisy scenes. Listen to the sounds of the dead dancing. The rattling of the bones. The music they make.”

 

Overzichtsfoto ‘les fleurs du mal’ (2023), andriesse~eyck galerie, Amsterdam

 

CV

Natasja Kensmil is geboren 1973 in Amsterdam, zij woont en werkt in Amsterdam. Kensmil is opgeleid aan Gerrit Rietveld Academie en De Ateliers in Amsterdam. Kensmil won eerder de Koninklijks Prijs voor de Vrije Schilderkunst, de Buningbrongers Prijs, de Wolvecamp Prijs en de Johannes Vermeer Prijs 2021.

Natasja Kensmil had onder meer solotentoonstellingen in het Amsterdam Museum, KAdE, Amersfoort, Gallagher Gallery, Royal Hibernian Academy, Dublin en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zij wordt vertegenwoordigd door andriesse~eyck galerie in Amsterdam.

Haar werk is opgenomen in talloze museale en particuliere collecties in binnen- en buitenland.

 

Odalisque (Les Fleurs du Mal), 2022, olieverf op doek, 140 x 250 cm, particuliere collectie

 

De Jeanne Oosting Prijzen worden in 2023 toegekend aan beeldend kunstenaars Natasja Kensmil en Sands Murray-Wassink. De jury, bestaande uit collega-kunstenaars Jan van de Pavert (voorzitter), Rezi van Lankveld en Esther Tielemans, koos voor Kensmil en Murray-Wassink op grond van eigenheid, zeggingskracht en constante kwaliteit binnen hun oeuvre.

 

De jury is onder de indruk van de positie die beide kunstenaars met hun werk nationaal en internationaal innemen. De prijs is een stimulans voor kunstenaars die figuratie betrekken in hun werk. De winnaars ontvangen elk een geldbedrag van € 7.500 en een bronzen legpenning.

 

Het werk van beide laureaten is te zien op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 september 2023 bij ROZENSTRAAT – a rose is a rose is a rose, Rozenstraat 59 in Amsterdam.

 

De officiële prijsuitreiking en presentatie van het juryrapport vinden plaats op zondag 17 september augustus om 15 uur.