Portret Reinier Lucassen, foto Hans de BruijnPortret Reinier Lucassen, foto Hans de Bruijn 2012

De jury ziet bij Lucassen een wereld waarvan je de elementen kent, maar die door een andere schikking en uitvoering een nieuwe betekenis krijgt. Een benadering die voorbij gaat aan de grenzen van de waarneming en een werkelijkheidsbeleving centraal stelt die in de kern magisch en mythisch is. Zijn werk is een pleidooi voor de kunst als vrijplaats.

Inside Outside (theoretisch model voor klassieke en hedendaagse idolen), 2018, olie op doek, 90x80cm, foto GJ van RooijInside Outside (theoretisch model voor klassieke en hedendaagse idolen), 2018, olie op doek, 90x80cm, foto GJ van Rooij

Lucassen zoekt in zijn kunstwerken naar een expressie die de kijker direct, zonder uitleg diep weet te raken in hart en hoofd. Hij heeft zijn kunst tot een wezenlijk onderdeel van zijn leven weten te maken. Zijn schilderijen werken bevrijdend en openen de weg naar nieuwe ideeën en zienswijzen.

De eeuwige schoonheid van de schepping, 2015, assemblage, 20x30cm, foto GJ van RooijDe eeuwige schoonheid van de schepping, 2015, assemblage, 20x30cm, foto GJ van Rooij

In woord en beeld worden de mogelijkheden flink uitgebreid; we zien bloemetjesbehang, een schemerlamp, een luie stoel, stripfiguren, een schilderijtje van Van Gogh, een buurvrouw met hond, Jack The Ripper, Lenin, ‘een gezellig hoekje’. Allerlei onderwerpen die nog niet eerder in de kunst een hoofdrol speelden.

In de jaren 80 liet Lucassen in zijn werk de figuratie een tijdlang varen, om deze later weer op een nieuwe manier te introduceren in zijn assemblages en modificaties. De jury vindt de constructies met gevonden elementen fascinerend en raadselachtig.

Zin en betekenis van het leven op aarde voor de homo sapiens, is het vernietigen van alle andere levensvormen zo niet de hele planeet, 2019, assemblage, 40×30 cm, foto GJ van Rooij

De schilderkunst kreeg er door de beeldassociaties van Lucassen een nieuwe werkelijkheid bij: de wereld als totaalverschijnsel, waarin tegenstellingen niet bestaan en alles even belangrijk is.

Herdershond vermomd als spiderman waakt over het Nederlands cultureel erfgoed bijvoorbeeld de molens maar zeker de klompen, 2018, modification, 40x30cm, foto GJ van Rooij

CV

Reinier Lucassen (Amsterdam 1939) is een vertegenwoordiger van de schilderstroming die nieuwe figuratie wordt genoemd. In 1986 exposeerde hij voor Nederland in het Rietveldpaviljoen op de Biënnale van Venetië.

Lucassen studeerde aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam. Hij ontwikkelde vanaf 1960 een figuratieve schilderstijl die herkenbare elementen uit het dagelijks leven combineert met abstracte symbolen en tekens.

Lucassen stelt regelmatig tentoon in musea in binnen- en buitenland. Hij exposeerde ook in Galerie Espace te Amsterdam en galerie Nouvelles Images in Den Haag.

Zijn werk is opgenomen in talloze museale collecties: onder andere Stedelijk Museum, Amsterdam, Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, Frans Hals museum/ De Hallen, Haarlem, Groninger Museum, Groningen, Centraal Museum, Utrecht, Rijksmuseum Twenthe, Enschede, Stadsgalerij, Heerlen, Museum voor Moderne Kunst, Arnhem. Ook is zijn werk verzameld in veel particuliere en bedrijfscollecties.

Videoportret door Marcella Kuiper in opdracht van de Jeanne Oosting Stichting. Klik rechtsonder voor volledig scherm.