Portret Sander van DeurzenPortret Sander van Deurzen, foto Studio NLDW

 

De Jeanne Oosting Prijs 2024 wordt dit jaar toegekend aan Sander van Deurzen. De jury bestaande uit collega-kunstenaars; Esther Tielemans, Jan van de Pavert en Koen Vermeule hebben Van Deurzen hiervoor unaniem voorgedragen.

De jury ervaart het werk van Van Deurzen als gelaagd, tijdloos en raadselachtig.

 

Archaic, 180x140 cm, collage met acrylverf op papier (2024)Archaic, 180×140 cm, collage met acrylverf op papier (2024)

 

Opvallend is Van Deurzens vlotte werkwijze, vaak met een natte spons, die bijdraagt aan het vluchtige karakter van zijn oeuvre. Van Deurzen gebruikt zijn heel specifieke schildertechniek, met veel water en heldere kleuren, op een manier die haast niet te sturen is. De bewegingen van de penseelstreek en spons zijn duidelijk zichtbaar op het papier. De virtuoze verfpartijen voelen als gestolde vluchtigheid.

 

 

Referentia,, acrylverf op papier, 180 x 140cm (2024)Referentia,, acrylverf op papier, 180 x 140cm (2024)

 

Hij schildert los en direct op de ondergrond, waarbij het wit van het doek of papier soms wordt uitgespaard. Van Deurzen werkt graag op groot formaat. De werken op doek of papier worden vaak liggend op de grond gemaakt zodat de verf niet in druipers van het schilderij loopt.

Door de moeilijk controleerbare techniek krijgen zijn werken een menselijk karakter. Ze lijken een eigen wil te hebben en onafhankelijke beslissingen te nemen. Zijn meest recente schilderijen treden zelfs buiten de geijkte rechthoekige vormen van het spieraam en kiezen voor organische vormen die ze beter lijken te passen.

 

 

Portal, 170 x 127 cm, collage, acrylverf op papier (2024)Portal, 170 x 127 cm, collage, acrylverf op papier (2024)

 

Een touwtje op de vloer, een bel, een slagroomtaart en een zwarte bol: het zijn cartoonachtige elementen waarmee hij een geheel eigen wereld weet neer te zetten. Vormen smelten en lossen op, gevangen in een kort moment van bestaan. Alles lijkt continu in beweging.

Hij zoekt verbindingen tussen het heden en onderwerpen uit de kunstgeschiedenis.

Voor Van Deurzen is het thema van vergankelijkheid belangrijk. De vloeiende vanitas werken in cartooneske beeldtaal nodigen uit om lang te bekijken. Hij zoekt in zijn werk verbindingen tussen het heden en onderwerpen uit de kunstgeschiedenis. Zo kan een taartje met een vloeibare gelei moeiteloos worden verbonden aan een druppel bloed uit een kruisiging van de oude meester Cimabue.

 

 

Untitled, 213 x 176 cm acrylverf op doek (2022)(foto Studio LNDW)Untitled, 213 x 176 cm acrylverf op doek  (2022) (foto Studio LNDW)

 

CV

Sander van Deurzen (1975, Blerick) behaalde in 2016-2017 een Master Fine Art aan de HKU in Utrecht. Van Deurzen won in 2003 de Koninklijke Prijs voor vrije schilderkunst.

Van Deurzen had solotentoonstellingen bij onder meer Verbeke Foundation, Kemzeke (België), Barbara Seiler Gallery in Zurich en de Wetering Galerie te Amsterdam.

Zijn werk is opgenomen in diverse museale collecties: onder andere Museum Voorlinden Wassenaar, Kunstmuseum Den Haag, Dordrechts Museum en Museum Bommel Van Dam Venlo. Ook is zijn werk verzameld in diverse particuliere en bedrijfscollecties.

 

In 2023 voltooide Van Deurzen, met een spons als gereedschap, een monumentale ruimte vullende muurschildering (22 meter lang), transparant en vloeibaar als water, in de Verbeke Foundation (België), gecombineerd met werken van Georges Robèr.

 

Videoportret door Marcella Kuiper in opdracht van de Jeanne Oosting Stichting. Klik rechtsonder voor volledig scherm.