Overzicht tentoonstelling “Socio EconomicSands (Love Company)”, Le Confort Moderne, Poitiers, Frankrijk, 2023.

Hij ziet zijn eigen lichaam als belangrijkste instrument en onderwerp van zijn werk. Waterverf speelt een terugkerende rol, naast andere technieken als viltstift, verf, fotografie en zijn eigen aanwezigheid.

Sands Murray-Wassink voor zijn “Depression Paintings”, acrylverf op papier, 2009-2016, fotograaf- Pierre Antoine.

Eindeloos repeterend en variërend op papier en doek of stof, exposeert hij zijn werk op zo’n manier dat het bijna ruimtelijke installaties worden.

“Effect / Affect”, 2001, koffie en plakkaatstift en pen op papier, , uit een serie van 33 “Heart Drawing” werken, 59 x 42 cm (inlijsting 66 x 48,5 cm)

Sands: ‘Ik voel me verwant met vrouwen, ik heb altijd de positie gehad van een gay man die zich engageert met het feminisme en zich geestelijk aangetrokken voelt tot vrouwen. Die positie kwam ik zelden tegen, ik had geen voorbeelden die op mij leken en vond de gay scene vaak te separatistisch. Nu is dat anders, er is een meer vloeiend besef van queer identiteiten. Toch duid ik mezelf nog steeds aan met “hij”, al is het maar om het patriarchaat kwaad te maken.’

Overzichts-/ installatie foto tentoonstelling “Socio Economic Sands (Love Company)”, Le Confort Moderne, Poitiers, Frankrijk, 2023.

‘Sands noemt al zijn werk Survival Acceptance Art en houdt zich al jaren bezig met het lichaam, het (dis)functioneren van de kunstwereld, feminisme en geestelijke gezondheid’.

Voor deze tekst is dankbaar gebruik gemaakt van het artikel Hoe Sands Murray-Wassink zichzelf de toekomst in schilderde in MetropolisM van Radna Rumping (link).

“Horse Wave” (detail), 2023 (gecomponeerd met werken van ca. 2017 tot en met 2023), ca. 623 tekeningen / schilderijen, gemengde techniek: aquarel, acrylverf, oilstick, pen, marker, gouache, laser prenten –allemaal op papier, zichtbaar plakband, muurverf, foto’s, ca. 30 meter x 3 meter, foto: Pierre Antoine Studio, Paris

CV
Schilder, body artist, schrijver en parfumverzamelaar Sands Murray-Wassink (1974) groeide op in Topeka, Kansas (USA) en verhuisde in 1994 naar Nederland voor een uitwisselingsprogramma aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Eerder studeerde hij aan Pratt Institute in New York, waar Carolee Schneemann zijn docent was; een kunstenaar met wie hij tot het einde van haar leven in contact zou blijven. Na een residentie aan De Ateliers bleef hij in Amsterdam wonen en werken.

Zijn werk is getoond in talloze presentaties in binnen- en buitenland. In 2023 maakte hij de tweemanstentoonstelling “pigeons and horses” met Maxi Ehrenzeller in de Bella Art Space in Zürich, Zwitserland en “Horse Wave” bij Le Confort Moderne, Poitiers, Frankrijk. Zijn werk is onder meer opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Murray Wassink wordt vertegenwoodigd door galerie diez in Amsterdam.

Overzichts-/ installatie(detail)foto tentoonstelling “I Am Not American (I Miss Carolee, I Love Adrian, I Follow Hannah Wilke)”, Auto Italia, Londen, VK, 2022

De Jeanne Oosting Prijzen 2023 zijn toegekend aan beeldend kunstenaars Natasja Kensmil en Sands Murray-Wassink. De jury, bestaande uit collega-kunstenaars Jan van de Pavert (voorzitter), Rezi van Lankveld en Esther Tielemans, koos voor Kensmil en Sands Murray-Wassink op grond van eigenheid, zeggingskracht en constante kwaliteit binnen hun oeuvre.

De jury is onder de indruk van de positie die beide kunstenaars met hun werk nationaal en internationaal innemen. De prijs is een stimulans voor kunstenaars die figuratie betrekken in hun werk. De winnaars ontvangen elk een geldbedrag van € 7.500 en een bronzen legpenning.

Het werk van beide laureaten is te zien op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 september 2023 bij ROZENSTRAAT – a rose is a rose is a rose, Rozenstraat 59 in Amsterdam.

De officiële prijsuitreiking en presentatie van het juryrapport vinden plaats op zondag 17 september om 15 uur.